V rámci svého studia učitelství biologie pro střední školy můžete vypracovávat své bakalářské a diplomové práce se zaměřením na protistní organismy, především sinice a řasy. V rámci bakalářského studia doporučujeme věnovat se především odborné stránce věci, získat si tak potřebné znalosti, které byste následně využili při svém magisterském studiu. Jako vhodná bakalářská témata doporučujeme především floristicko-ekologické práce (např. Floristické zpracování algologicky neprobádaných částí České republiky).
V navazujícím magisterském studiu by se diplomová práce profilovala didaktickým směrem, jejíž výsledek by měl představovat aplikovaný (použitelný) a vyzkoušený výstup využitelný při výuce tématu protistních organismů na středních školách. Na této práci byste pracovali pod společným vedením odborného pracovníka a některého ze středoškolských učitelů.
Školitelé a kontakty pro dotazy: Josef Juráň │ Jan Kaštovský
Co ti nabízíme?
možnost pracovat na zajímavých inovativních tématech;
pomoc při zpracování odborné části diplomové práce - rešerše, zdroje apod.;
možnost konzultovat se zkušenými vyučujícími ze středních škol;
materiální a rozumné finanční zajištění tvojí práce;
možnost vytvářet multimediální obsah - fotografie, videa apod. s využitím našeho vybavení;
zazemí v pracovně studentů.
Co bychom od tebe rádi?
nadšení pro věc: "Kdo chce druhé zapalovat, musí nejdřív sám hořet." - tohle je podle nás alfou a omegou učitelství;
ochotu učit se novým věcem;
ochotu absolvovat některé nadstavbové předměty se zaměřením na protistní organismy;
inovativnost a nápaditost.
Jaké kurzy by se hodilo absolvovat ?
KBO/134 │ Fykologie (algologie) │ Bc.
Jan Kaštovský a Josef Juráň
Základní kurz, základní informace, běží každý rok.
KBO/142 │ Základy ekologie sinic a řas │ Bc., Mgr.
Jan Kaštovský, Josef Juráň
Úvodní informace z oboru - fytoplankton, nárostová společenstva, mořské řasy, aerické řasy a sinice, extrémofilní organismy, biotické interakce, biogeografie, bioindikace apod. Běží obrok.
KBO/128 - 129 │ Fykologické determinační praktikum 1 a 2 │ Bc., Mgr.
Jan Mareš a Tomáš Hauer
Kurz zaměřený na mikroskopické určování řas a sinic, částečně probíhá v Českých Budějovicích, hlavní část se ale realizuje na nějaké vzdálenější zajímavé lokalitě, několik dní se dopoledne sbírají vzorky a odpoledne se mikroskopují a určují. V lichých letech běží č. 1, v sudých č. 2.
KBO/318 │Biotechnologie řas a sinic│ Bc., Mgr.
Tomáš Hauer
Představení praktického využití sinic a řas v různých oborech lidské činnosti a základní vhled do technologií masové kultivace.
KBO/008 │ Algologický projekt │ Bc., Mgr.
Tomáš Hauer a Josef Juráň
Praktický kurz, jehož cílem je připravit optimální management zvolené lokality na základě získaných dat s využitím sinic a řas jako bioindikátorů.
KBO/161 │ Biologie protist │ Bc., Mgr.
Josef Juráň a Marie Jalovecká
Náplní kurzu je blíže se seznámit se stavbou buňky zástupců významných skupin protist a s fylogenetickými vztahy v rámci i mezi jednotlivými vývojovými liniemi protist.
Výuka systematické botaniky nebo zoologie nepatří na základních a středních školách k nejoblíbenějším částem biologie, v rámci toho jsou výrazně upozaděny protistní organismy (v klasickém středoškolském pojetí řasy, prvoci a některé houbám podobné organismy), a to přesto, že tyto organismy jsou poměrně zásadní pro život na Zemi. Navíc systematika protistních organismů, stejně jako většiny skupin, prodělala v posledních letech velké změny - v podstatě se otřásla v základech. Tyto změny v systému živého světa, spolu s mírným přehlížením protistních organismů při výuce, přinášejí zajímavé otázky a možná i výzvy spojené s výukou věnované těmto organismům na základních i středních školách.
Badatelsky orientovaná výuka se zaměřením na protistní organismy
V rámci tohoto tématu by se student zaměřil na přípravu, optimalizaci a praktické vyzkoušení badatelsky orientovaných úloh zaměřených jak na heterotrofní prostita (nálevníci, výtrusovci apod.), tak pro sinice a řasy. Jednotlivé úlohy by se zaměřovaly biologii, ekologii, fyziologii těchto organismů, ale také na jejich význam v ekosystémech.
Školitel: Josef Juráň
Zavádění nového systému eukaryot do výuky
V posledních dvou desetiletích se díky moderním molekulárně biologickým metodám zcela mění náš pohled postavení jednotlivých skupin organismů v systému živého světa. U mnoha klasických skupin se ukazuje jejich nepříbuznost a některé tradiční říše se rozpadají a stávají se součástí nových velkých skupin. Tyto poměrně dynamické změny přinášejí zásadní otázku, jakým způsobem je začlenit do výuky.
Práce by měla tři hlavní cíle: (1) porovnání dostupných učebnic, v nejlepším případě i zahraničních, a jejich pojetí členění eukaryotických organismů do říší/skupin; (2) dotazníkové šetření mezi vyučujícími k zjištění jejich postoje k zavádění nového systému eukaryot do výuky; (3) návrh možného pojetí výuky v kontextu aktuálního systému eukaryot.
Školitel: Josef Juráň
Životní cykly řas
Vzhledem ke své velké diverzitě mají řasy poměrně různorodé životní cykly, v nichž se většině případů realizuje nepohlavní i pohlavní rozmnožování. Právě během pohlavního rozmnožování dochází ke střídání diploidní a haploidní fáze v procesu rodozměny. Pro mnohé studenty je tento fyziologický jev poměrně abstraktní a pro vyučující představuje poměrně náročnou část výkladu.
Cílem práce by bylo zpracovat životní cykly hlavních skupin řas, objevujících se ve středoškolských učebnicích a připravit podklady pro výuku v podobě materiálu pro vyučující a pracovních listů pro studenty.
Školitel: Josef Juráň