Nabídka kvalifikačních prací

Učitelství biologie - obecné informace k studiu v naší laboratoři

V rámci svého studia učitelství biologie pro střední školy můžete vypracovávat své bakalářské a diplomové práce se zaměřením na protistní organismy, především sinice a řasy. V rámci bakalářského studia doporučujeme věnovat se především odborné stránce věci, získat si tak potřebné znalosti, které byste následně využili při svém magisterském studiu. Jako vhodná bakalářská témata doporučujeme především floristicko-ekologické práce (např. Floristické zpracování algologicky neprobádaných částí České republiky).

V navazujícím magisterském studiu by se diplomová práce profilovala didaktickým směrem, jejíž výsledek by měl představovat aplikovaný (použitelný) a vyzkoušený výstup využitelný při výuce tématu protistních organismů na středních školách. Na této práci byste pracovali pod společným vedením odborného pracovníka a některého ze středoškolských učitelů. 

Školitelé a kontakty pro dotazy: Josef JuráňJan Kaštovský

Co ti nabízíme?

Co bychom od tebe rádi?

Jaké kurzy by se hodilo absolvovat ?

Protistní organismy ve výuce na školách - možná témata magisterských diplomových prací

Výuka systematické botaniky nebo zoologie nepatří na základních a středních školách k nejoblíbenějším částem biologie, v rámci toho jsou výrazně upozaděny protistní organismy (v klasickém středoškolském pojetí řasy, prvoci a některé houbám podobné organismy), a to přesto, že tyto organismy jsou poměrně zásadní pro život na Zemi. Navíc systematika protistních organismů, stejně jako většiny skupin, prodělala v posledních letech velké změny - v podstatě se otřásla v základech. Tyto změny v systému živého světa, spolu s mírným přehlížením protistních organismů při výuce, přinášejí zajímavé otázky a možná i výzvy spojené s výukou věnované těmto organismům na základních i středních školách.

Badatelsky orientovaná výuka se zaměřením na protistní organismy

V rámci tohoto tématu by se student zaměřil na přípravu, optimalizaci a praktické vyzkoušení badatelsky orientovaných úloh zaměřených jak na heterotrofní prostita (nálevníci, výtrusovci apod.), tak pro sinice a řasy. Jednotlivé úlohy by se zaměřovaly biologii, ekologii, fyziologii těchto organismů, ale také na jejich význam v ekosystémech. 

Školitel: Josef Juráň

Zavádění nového systému eukaryot do výuky
V posledních dvou desetiletích se díky moderním molekulárně biologickým metodám zcela mění náš pohled postavení jednotlivých skupin organismů v systému živého světa. U mnoha klasických skupin se ukazuje jejich nepříbuznost a některé tradiční říše se rozpadají a stávají se součástí nových velkých skupin. Tyto poměrně dynamické změny přinášejí zásadní otázku, jakým způsobem je začlenit do výuky.
Práce by měla tři hlavní cíle:  (1) porovnání dostupných učebnic, v nejlepším případě i zahraničních, a jejich pojetí členění eukaryotických organismů do říší/skupin; (2) dotazníkové šetření mezi vyučujícími k zjištění jejich postoje k zavádění nového systému eukaryot do výuky; (3) návrh možného pojetí výuky v kontextu aktuálního systému eukaryot.

Školitel: Josef Juráň

Životní cykly řas
Vzhledem ke své velké diverzitě mají řasy poměrně různorodé životní cykly, v nichž se většině případů realizuje nepohlavní i pohlavní rozmnožování. Právě během pohlavního rozmnožování dochází ke střídání diploidní a haploidní fáze v procesu rodozměny. Pro mnohé studenty je tento fyziologický jev poměrně abstraktní a pro vyučující představuje poměrně náročnou část výkladu.
Cílem práce by bylo zpracovat životní cykly hlavních skupin řas, objevujících se ve středoškolských učebnicích a připravit podklady pro výuku v podobě materiálu pro vyučující a pracovních listů pro studenty. 

Školitel: Josef Juráň